Schemat dodawania reklamy do systemu wygląda wszędzie prawie identycznie. Użytkownik musi podać wcześniej przygotowane hasło reklamowe oraz link do reklamowanego serwisu. W większości przypadków mamy do czynienia z kategoryzacją reklam i tak w przypadku zwykłych systemów reklamowych oraz systemów afiliacyjnych należy odpowiednio skategoryzować reklamę. W zależności od systemu możemy zrobić to sami lub pozostawione jest to do decyzji administratora systemu. W większości przypadków ilość kategorii jest na tyle mała, że podjęcie decyzji nie jest zbyt trudne i nie ma różnicy kto dokona tej decyzji.
Drugą możliwością występującą tylko i wyłącznie w systemach reklamy kontekstowej jest podanie słów kluczowych odpowiednich dla naszej reklamy. Czynność ta choć wydaje się prosta, może sprawić niedoświadczonym użytkownikom wiele problemów. Jeżeli zostaną podane nie odpowiednie słowa kluczowe reklama trafi do nie zainteresowanych nią użytkowników, a reklamodawca straci czas i pieniądze. Dlatego należy pamiętać o zebraniu jak największej ilości słów czy haseł reklamowych, które mogą być powiązane z naszym produktem i mają szansę wystąpić w naturalnej konstrukcji na stronie WWW. Bo jak sama nazwa systemu reklamowego wskazuje słowo musi występować w kontekście danej strony.